18 dec 2016 22:18
Jan, dat is een wat uitgebreide reactie. Ja je kunt zeggen het is appels met peren vergelijken..
Maar toch is dat niet helemaal terecht: wat gezondheidszorg kost, of het nu healthcare, of Krankenkasse genoemd wordt, het blijft een boekhoudkundige kwestie die terug te vinden is in de staatsbegroting. En je kunt ze dus wel vergelijken.
Dat er verschillen zijn in de inrichting van de gezondheidszorg is natuurlijk ook interessant. Verschillen in salariëring zijn er ook, zeker zeker. En niet te vergeten er zijn ook verschillen in werkdruk.
We kunnen het over al die aspecten hebben.
Mij ging het er niet om dit hele speelveld te bespreken. En het is ook waar dat ik geen econoom ben die hierover alles bestudeerd heeft.
Maar reken nu eens met mij mee: Van het totale gezondheidszorgbudget kost de huisartsenzorg 4%, en daarvoor lost de eerste lijn 96% van de gepresenteerde problemen zelf op.
Dit is al jaar na jaar het geval (bron Nivel)
De overheadkosten van verzekeringsmaatschappijen in Nederland kosten ook 4%.
Ik stel mij die verhouding voor, en .. dan vind ik die overheadkosten nogal veel eigenlijk.
Dat komt natuurlijk ook doordat ik ook dagelijks, voor mijn gevoel veel onnodig, administratieve dwarsliggerij te verstouwen heb. Voorbeelden: papieren ter vergoeding zieken vervoer naar Erasmus MC (waarom zouden die mensen anders daar met een rolstoel taxi heen willen?) Bijvoeding op recept volstaat net, een hele waslijst aan vragen moet heen en weer naar de apotheek. Nieuwe verwijzingen schrijven voor mensen die al jaren in de psychiatrie behandeld worden. En die dan ook weer heen en weer sturen. Dan de baxterrol... man wat een tijd en energie dat kost.
Dan onze eigen administratie: in theorie kon je een extra betaling ontvangen als je praktijk geaccrediteerd is. In theorie want van 4 grote verzekeraars bleken de 40 (Veertig !) aparte labels een aparte vergoeding en ook methode te hanteren. Dus in mijn geval heb ik van die facturatie afgezien. Het kost gewoon veel te veel administratieve inzet.
En ik denk ook dat het aan de andere kant, bij de verzekeraars veel te veel tijd kost, zo richten ze het ook in. Het is zand in de raderen en kost rendement.