Discussieplatform voor zorgprofessionals

 
Gebruikersavatar
Rol: Huisarts
Beheerder
Site Admin
Onderwerp Auteur
Berichten: 24

KwaliteitsIndicatoren

25 nov 2016 21:09

De Kwaliteitswet Zorginstellingen schrijft voor dat zorginstellingen een kwaliteitsmanagementsysteem moeten hebben en met dat systeem kwaliteit van zorg moeten bewaken, beheersen en verbeteren en tegenwoordig ook dat informatiebeveiliging conform NEN 7510 ingebed moet worden in dit kwaliteitssysteem.

Om een oordeel te kunnen geven over de kwaliteit van zorg is informatie nodig. En om informatie te verkrijgen moeten gegevens verzameld worden. De gegevens worden verkregen door te meten. Een indicator geeft betekenis aan een meting, heeft een signaalfunctie. Een indicator krijgt echter pas betekenis, als er ook een norm is bepaald. Wordt er afgeweken van de norm, dan is er bijsturing nodig. Indicatoren geven dus informatie over de mate van kwaliteit van een aspect van de gezondheidszorg. Colsen en Casparie (1995) definiëren het als volgt: “Een indicator is een meetbaar aspect van de zorg dat een aanwijzing geeft over de kwaliteit van zorg.”


https://zbc.nu/management/ontwikkeling- ... n-de-zorg/


Motief is helder en legitiem. Maar kloppen de indicatoren wel, staan ze buiten kijf? Hoeveel indicatoren heb je eigenlijk nodig?
En als alle indicatoren op 'groen' staan is er dan ook altijd goede zorg?

En dan de verzekeraars, die hebben ook indicatoren, die alleen over de kosten gaan... ook legitiem?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten